Stránky

pondělí 9. září 2013

Sailing adventures 2013

Stejně jako každé září, i letos jsem se vypravil do Chorvatska brázdit místní vody na palubě plachetnice. A stejně jako vždy, i letos to bylo neopakovatelné a úžasné. Myslím, že stejně nedokáži popsat pocity, které zažívám, když šalupa hnána větrem uhání po mořské hladině a s každou vlnou, kterou přídí rozkrojí, se přibližuje k dobrodružství, které čeká za obzorem anebo ještě dál. Přesto jsem se rozhodl napsat tento příspěvek - a to nejen proto, abych si mohl tu letošní plavbu připomínat, kdykoliv se mi po moři zase zasteskne, ale i proto, aby si každý, ať už můj kamarád, známý nebo cizí internetový zbloudilec mohl přivonět ke slané vůni jachtingu a třeba se někdy i odhodlal opustit sice bezpečné, avšak někdy až příliš nudné a frustrující břehy suchozemského života.

Naše pouť začala v chorvatské marině Dalmacia ležící v městečku Sukošan nedaleko Zadaru. Již jsem odtud vyplouval několikrát, a proto jsem věděl, do čeho jdeme. Už když jsme přijížděli a já oknem auta spatřil první stěžně tyčící se ke sluncem zalité obloze, dostavila se mírná euforie z očekávání věcí nadcházejících. Ještě toho večera jsme naši šestatřiceti-stopou plachetnici typu vektor 361 jménem Krk vybavili moravskou vlajkou a připravili na vyplutí. 

Hned ráno jsme se pak vydali na cestu. V rámci tréninku na skippera mě kapitán Laďa nechal kormidlovat a koordinovat ostatní při práci od samého začátku. Své první opuštění bezpečného přístavu mám tedy už za sebou. 

el kapitano Laďa vyvěšuje vlajku na zadní stěh


crew 2013

Počasí přálo od prvního dne. Hned za Sukošanem jsme mohli rozbalit kapesníky a stoupat proti větru severním směrem. Část posádky, jež byla na moři poprvé, si tak mohla vyzkoušet práci s lany a kormidlem při ideálních podmínkách. První noc jsme přenocovali u ostrova Pag. Nutno říci, že mě oblast okolo vesničky Smokvica příjemně překvapila svojí krásou a útulností, neboť jinak je ostrov Pag holá a nezajímavá skalnatá pláň.

Krk odpočívá na bójce




zátoka u vesničky Smokvica

Druhý den bylo v plánu pokoření největší chorvatské výzvy. A sice proplutí obávaným Velebitským kanálem. Ten je známý především díky ukrutně silným bórám (druh větru), jež zde padají po úpatí hor a dosahují síly vichřice. Počasí se ovšem zdálo být proti nám. Nad pohořím, jež dominuje celému kanálu, zlověstně visela kupovitá oblačnost a my tak byli postaveni před důležité rozhodnutí. S ním nám nakonec pomohla dispečerka charterové společnosti, jež nás po telefonu prosila, abychom se tam nevydávali. Ano, nebyl čas na hrdinství a myslím, že na moři platí úsloví bezpečnost především dvojnásob. Po obratu o 180° jsme nabrali kurz k ostrovu Dugi, na jehož severním cípu leží vrak italské obchodní lodi - vděčný to cíl většiny jachtařů. Na cestu nám krásně foukalo a díky umění kapitána jsme z lodi dostali rychlost bezmála sedmi uzlů - to vše samozřejmě s krásným stoupavým náklonem a mokrými boardy!

cestou na dugi jsme se míjeli s hejnem delfínů skákavých

V dalších dnech vítr pomalu ustával a my jsme tak za příjemného "cestovního" jachtění navštívili několik dalších ostrovů. Kromě turisty zapomenutého ostrova Premuda a ověřeného Olibu to bylo ještě příjemné městečko Ist, opuštěná zátoka na Molatu či osada Muline na severu ostrova Ugljan.

modelka Tom za kormidlem


"zabójená" zátoka na ostrově Ist


Námořní bunkr na ostrově Dugi


létající Dub


osamocený Krk v Muline

 Týden uběhl jako voda a mně se už zase stýská po tom houpání paluby. Po tom nočním výhledu luknou v příďové kajutě na nebe plné hvězd, po tom všem krásném, co jachting přináší. Věřím, že to nebude trvat další rok a já se zase postavím za kormidelní kolo a upřu zrak daleko před příď plachetnice - do dálek, které si mně zavolají, a já rád půjdu - neboť stále více vím, že jsem námořník!

P.S. velký dík patří kapitánovi, ale i celé posádce - speciální dík potom Evičce, bez které by to už prostě nebylo ono. 

Žádné komentáře:

Okomentovat